Bess

Wellness - Ta 7 steg till glädje

Häromdagen köpte jag med mig tidningen Wellness, jag kände mig för att gosa in mig i en tidning. Innehåller tips på nyttiga men goda mellanmål och frukostar och allt som hör till. 
Träning och kost helt enkelt. HÄLSA. Då jag är inne en period då detta är viktigt för mig, (borde alltid vara viktigt) men men. Delar med mig av deras tips på hur man blir lyckligare. 
Lättare sagt än gjort kanske, men det är värt ett försök! Sprid glädje!

1. Le dig lycklig. Ett leende är smittsamt och det kostar ingenting - dessutom är det jätteroligt att få tillbaka. Le mot främlingen på gatan och mot expediten i kassan.
När du ler produceras endorfiner, lyckohormoner, i hjärnan. Hjärnan känner helt enkelt att "nu är jag glad". Då blir du glad av bara farten.

2. Greppa glädjen. Har du en jättefin vän, underbara barn eller en härlig hobby? Fokusera allt vad du orkar på det positiva du har, inte på det du är missnöjd med.

3. Säg snälla saker. Är din kollega väldigt bra på det hen för, är din syster en fantastisk lyssnare? Säg det! Komplimanger kan man aldrig ge eller få för många av
- slösa och känn hur lätt och positivt det är att göra andra glada. Du kan vara säker på att mottagaren kommer ihåg det nästa gång den ska ha just den tröja du gillade, 
eller när hen borstar de hår som du berömde. Någon har sagt "En komplimang tillhör mottagaren, se till att ge bort den". Tänk på att verkligen mena det du säger.

4. Gosa med dig. Var mot dig själv som du är mot andra. Du behöver ha mycket av din egna värme och kärlek för att kunna slösa den på din omgivning. 

5. Mys med mer musik. Rota fram riktigt gamla favoritlåtar, kör sommarplågorna mitt i vintern och hitta låtar du inte visste fanns. Få saker är så peppande som musik man älskar!
Du upptäcker nog att du både dansar och ler. 

6. Glöm inte gränsen. Har du alltid för mycket att göra? Har du svårt att säga nej när någon ber om något? Försök lära dig att sätta gränser, det är det enda rätta mot dig själv - och
din omgivning får respekt för ditt ärliga sätt att vara. 

7. Vägra vanor. Sjunker du alltid ner i soffan när du kommer hem? Sätt dig vi köksbordet och titta i gamla fotoalbum istället, eller läs den där boken du aldrig hinner mer.
Tränar du alltid på kvällen - testa att stiga upp tidigare och kör innan du går till skolan/jobbet. Gör små saker annorlunda, det kommer kännas stort. Och roligt.

Kommentarer

Laddar kommentarer...
Visa alla kommentarer
Formuläret laddas