Bess

Kategori: Träning

Söndagspass

Denna söndagen startade med att jag mejlade lite foton på mina ärr till försäkringsbolaget från förra operationen. Var lite klurigt hur jag skulle ta så bra bilder som möjligt när jag även har ärr från operationen jag gjorde ganska nyligen. Men med lite tejp så fick jag till det till slut. Tror dock inte det blir några jättepengar då ärren sitter på knät och två av dem är en centimeter långa och ett kanske är 3-4 cm långt. Men vi får se!

Efter detta tog jag bilen in till stan eftersom min gymkedja bara finns inne i stan. Där körde jag 10 minuter uppvärmning på cykeln, sedan körde jag intervaller på roddmaskinen. Tänkte jag skulle dela med mig av det sjukligt jobbiga intervallpasset här:
1. Kör 500 meter så snabbt du kan 
vila i 60 sek
2. Kör 400 meter så snabbt du kan
vila i 60 sek
3. kör 300 meter så snabbt du kan
vila i 60 sek
4. kör 200 meter så snabbt du kan
vila i 60 sek
5. kör 100 meter så snabbt du kan

Rodd är en väldigt jobbig maskin i övrigt, man använder både ben, rumpa, armar, rygg och till och med magen tränas sekundärt. Man tränar alltså upp kondisen samtidigt som rätt många stora muskelgrupper får träning också. Till skillnad från löpning och cykling där man bara använder benen i princip så är det en bra träning. Sedan så förbränner man mer med cykling per minut, men det är en annan femma. 

Efter det så körde jag lite cykelintervaller också, ganska lätt i och med att jag redan var ganska trött. 
Körde 2 minuter med ett ganska högt motstånd och cyklade där i mellan 1 minut med lågt motstånd och långsammare tempo. Detta upprepade jag 2 gånger. 

Och till sist den gamla goda plankan. Började med 1 minut, vilade 30 sek, körde 45 sek vilade 30 sek och sedan körde jag 30 sek. 

Kan bara säga att det var ett gött pass, och svetten rann, men sådant gillar vi!

 

Upp